Wednesday, March 15, 2017

Ik luister - 3 gitaren

Tekening door mij, toen ik een jaar of 15 was.
Dit hieronder is een stukje dat ik op mijn blog "Tutto รจ possibile" schreef voordat ik was overgegaan op Spaans (en soms een beetje Frans en Italiaans). Ik vond het terug in een archief (ik had het van mijn blog verwijderd).

Thursday, April 14, 2005


Muziek (1)

Gisteravond vertelde ik Geeske dat twee mannen, zonder het te weten, bij mij een gevoeligheid teweeg en terug hebben gebracht die maakt dat ik laatst zo mooi gitaar speelde. De ene is een man die mooie en gevoelige stukjes op een blogsite zet, je weet wel, zei ik tegen Geeske, die man van wie ik je dat verhaal heb voorgelezen van die oude man op de hoek... Ik hoefde de zin niet af te maken, "die man van wie ik je dat verhaal..." was al voldoende.
'En de andere man?'
'Onze bezoeker van eergisteravond. Toen ik hem vlak voor het eten de drie gitaren liet zien en elk van de gitaren aan hem introduceerde, vroeg hij me meteen of ik na het eten op elk van de drie instrumenten dezelfde melodie wilde spelen. Dat zei al genoeg. En toen ik het deed, wist ook hij feilloos te benoemen wat het bijzondere was van het kleine gitaartje - 'ze praat.'
Mensen zijn behalve praters ook luisteraars en lezers. Zij lezen hun eigen verhalen en die van anderen. Maar altijd lezen zij iets in zichzelf, in het eindeloze, uitgestrekte gebied van hun eigen voorstellingsvermogen.
De muziek in mij, door de natuur gegeven, gaat nu waarschijnlijk vaker klinken. Hier in huis en daarbuiten, voor wie het horen wil.
 
Je bent welkom
muziek in mij
en jij
die luistert
bezoeker
je bent welkom
in mij
ik luister.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home